Jak správně běhat

Běhání se zdá jako jasný a jednoduchý sport, jenže i při něm se dělá spoustu chyb, které následně znamenají úporné bolesti svalů, anebo ještě horší úrazy. Vyvarujte se chyb a běhejte tak, jak se správně má.

Běhání by se mohlo zdát jako poměrně jednoduchý sport, ale když nebudete věnovat prostor k tomu, dělat to pořádně, je dost možné, že se nejen zbytečně unavíte a přitom zase tolik nezpevníte svalstvo, a naopak si jej namůžete, anebo můžete snadno přijít i k nepříjemnému úrazu.

Příprava na běhání

Jestliže nejste zvyklí na** běhání**, pak obzvlášť je pro Vás příprava na běhání nezbytná. Prvně je nutné protáhnout veškeré svalstvo. Jinak Vám hrozí, že netrénovanému tělu bude způsobena nesnesitelná bolest svalů, projevující se na druhý den. I profesionální sportovci se před tréninkem protahují, takže na správný strečink rozhodně nezapomeňte.

Co potřebujete

Plno začátečníků dělá tu chybu, že si berou s sebou spoustu věcí, které ani nepotřebují. Pokud s běháním začínáte, rozhodně není potřeba si dávat veliké cíle. Zbytečné přetěžování svalů je obrovská chyba. Proto postačí rozhodnout o trase kratší, v blízkosti Vašeho domu. V takovém případě budete potřebovat snad jen klíče od domu. Dobré jsou i hodinky, abyste měli přesnou představu o čase zdolané trasy a postupně se zlepšovat a překonávat. Postupem času, až budete vytrvalostní běžec, si s sebou berte i pití, ale skutečně jen až v době, kdy běháte několik hodin v kuse.

Správné dýchání

Že máte při běhu střídat nohy a pomáhat si pohybem pažemi je snad základní a předem jasná informace. Co však mnozí opomíjí, je správné dýchání. Při pomalém a vytrvalostním běhu je dokonce lepší nadechovat se nosem a vydechovat ústy. To ale nemusí vždy stačit, takže běžné dýchání ústy je v pořádku. Důležitější však je správné dýchání. Mnoho lidí se na ně nesoustředí a dopadá to mnohdy katastrofálně. Projeví se to tak zvaným pícháním na hrudi, a nemožnosti popadnout dech. V začátcích se rozběhejte vždy pomalu, v klidu a udržujte se tempo. Spolu s ním také nezapomínejte na co nejhlubší nádechy a výdechy.

Vhodné oblečení

Běhání je sport poměrně nenáročný, co se na prostor, prostředí i finance týče. Stačí si vzít pohodlné a sportovní oblečení, vhodnou sportovní obuv a můžete začít. Pro lepší komfort se samozřejmě hodí, si pořídit speciální sportovní ponožky a také určenou obuv na běhání, ale v počátku to není až tak nutné.

Rozhodně důležitější je však správné oblečení v chladném počasí. Běhat se dá celoročně, i při mírném dešti, ale i na sněhu a v mrazech. V zimním období je však nutné pamatovat, že Vaše tělo musí být celé zahalené, mimo oči. Bez čepice nejde v zimě běhat, jinak hrozí nastydnutí, nebo ještě něco horšího. Také jsou nutné rukavice a pak šála, kterou si omotáte nejen kolem krku, ale i kolem úst a nosu. Jakmile toto dodržíte, zjistíte, že v zimě se mnohdy i lépe běhá, než v parném létě.



Diskuze, zkušenosti a recenze »»

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id20095 (magazin-sport.cz#50)