Dřepy jako základ tréninku

Nohy jsou základem těla sportovců. Nejsou to široká záda, není to pekáč buchet na břiše, ani pořádné bicepsy. Jsou to nohy, konkrétně stehna a hýždové svaly. Správné dřepování nerozvíjí pouze stehenní svaly, ale svaly celého těla.

Jak správně dřepovat?

Vzhledem k tomu, že jsou dřepy naprosto nejúčinnějším cvikem pro** rozvoj svalstva nohou**, je nutné vědět, jak je správně provádět. Je téměř zbytečné provádět dřepy špatnou technikou, neboť s tou se neposunete nikam dál, naopak si můžete ublížit. Na co si dát pozor? Vyvarujte se chybného postavení chodidel. Jestliže budete mít chodidla příliš u sebe, bude velmi těžké pro hýžďové svaly i hamstringy podpořit činnost kvadricepsů. Jestliže naopak postavíte chodidla příliš od sebe, dojde k opačné situaci. Při dřepování nezvedejte paty od země. Pokud tak činíte, pak máte ztuhlé a zkrácené lýtkové svaly. Pokud Vám dělá problémy udržet paty na zemi, pak je vhodným řešením umístěná podložka pod patami. Kolena by při dřepování neměla přesahovat přes špičky chodidel. Jinak jsou Vaše kolenní klouby příliš namáhány a škodí jim to. Dřepy proto provádějte do sedu na lavičku nebo na židli, čímž se naučíte držet boky co nejvíce vzadu. Někteří cvičenci zastavují cvik dříve, než se jim stehna dostanou do paralelní polohy se zemí. To je opět chyba. Nedostatečně hluboký dřep nerozvíjí plnohodnotně stehna. Aby byl zapojen co největší počet stehenních svalů, je dobré požádat někoho, kdo Vám při cvičení řekne, jak moc jste dole a zda jste již dosáhli rovnoběžné pozice se zemí. Pravidelným tréninkem si vytvoříte sami pocit pro správnou hloubku dřepů. Při poklesu do spodní pozice dřepu se příliš nepředklánějte. Pokud tak činíte, máte slabá spodní záda, konkrétně vzpřimovače trupu a je potřeba je posilovat. Dbejte na správné umístění činky na zádech. Jestliže ji budete držet příliš vysoko na trapézových svalech, pak zatěžujete převážně spodní záda, pokud ji držíte dosti nízko, pak vyvoláváte velký předklon. Důležité je správné dýchání. Nadechněte si při pokladu do spodní pozice dřepu a zadržte dech. V okamžiku, kdy vstáváte ze dřepu, mějte zadržený dech a vydechněte, až se dostanete do konečné polohy. Když budete mít plíce při dřepování naplněné vzduchem, zvýšíte tlak v hrudní a břišní oblasti a tím pomůžete fixaci páteře. To Vám umožní vyvinout větší sílu.



«« Jak zvyšovat intenzitu dřepů? Diskuze, zkušenosti a recenze »»

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id20158 (magazin-sport.cz#153)